מהו חינוך פיננסי לילדים וכיצד ללמד את הילד על ערכו של הכסף? | מיה צור
חינוך פיננסי לילדים

מהו חינוך פיננסי לילדים וכיצד ללמד את הילד על ערכו של הכסף?

חינוך פיננסי לילדים מיושם באופן שונה לילדים בגיל הרך, ילדים עד גיל 12 ובני נוער. מומלץ להקנות לילדים הרגלי חינוך פיננסי כבר מגיל צעיר, בכדי להפוך אותם לאנשים בוגרים ואחראיים כלפי עצמם ובני משפחותיהם. 

הורים, זה בידיים שלכם! עזרו לילדכם להבין מה ניתן לעשות עם כסף, ולמה חשוב לשמור עליו ולא לבזבז את כולו עד תום.
לפניכם כלים מעשיים לחינוך פיננסי לילדים:

שיתוף

שוחחו עם הילד על נושאים כספיים כבר מגיל צעיר (כמובן לפי גילו והבנתו). למשל הסבירו לילד בפשטות ובגובה העיניים, שבגלל המצב הכלכלי אתם נאלצים לוותר כרגע על החופשה השנתית, או צריכים לצמצם במספר החוגים / היציאה למסעדות. 

תיאום ציפיות לפני בילוי

לפני היציאה לקניון למשל, תאמו ציפיות עם הילד והגדירו מראש מה מטרת הבילוי בקניון ומה התקציב העומד לרשותכם. עם ילדים קטנים "תוכל לבחור ממתק אחד / מתקן אחד / צעצוע אחד…". עם הגדולים – ניתן סכום סמלי, שיוכל להשתמש בו כראות עיניו, וזהו כל הסכום העומד לרשותם.

דרכים חווייתיות להמחשת ערכו של הכסף
החל מגיל 5 ניתן להמחיש לילד מהו כסף, בהתאם לגילו כמובן. דרך משחקי חברה כמו מונופול לצעירים, cash flow, "עושים כסף" ואחרים, דרך ספרים לילדים, וגם הסבר פשוט על סוגי המטבעות והשטרות השונים כסוג של משחק. ילד צעיר יכול להתלוות להורה לקניות, לעזור להשוות מחירים בין מוצרים דומים, לעזור לשלם לקופאית, לבדוק את העודף…  אפשר להיכנס לחנות צעצועים (חנויות "הכל בדולר") ולהסביר לילד מה ניתן לרכוש בשקל, לעומת 10 שקלים, או 100 ₪. עם ילדים גדולים יותר, נצלו הזדמנויות שילדכם מביע עניין, והסבירו לו בפשטות מושגים פיננסיים בסיסיים כגון כסף, עבודה, שכר, חיסכון, עמלה, ריבית. כל אלו מונחים שחשוב להבינם, בהתחלה בתיאוריה ומאוחר יותר בפועל. יש סיכוי שההסבר היום, יעזור להם להגיע להתחלת ניהול חיים כלכליים עצמאיים עם יותר ביטחון. 

ככל שאתם קונים לו יותר מתנות, הערך שלו לכסף יורד
כיוון שכיום יש יבוא מאסיבי של צעצועים ומשחקים מסין, מחיר הצעצועים ירד פלאים והשוק מוצף בגימיקים לילדים במחירים מצחיקים, עד שקשה לנו לומר לא. גם מפני שכהורים אנחנו שואפים לתת לילד כל מה שהוא רוצה, העיקר שיהיה מאושר / כי אני רוצה לתת לילד שלי את כל מה שלא היה לי כילד / לקנות לעצמנו קצת שקט תעשייתי / להשקיט את רגשות האשם שלנו על השעות הרבות שאנו נעדרים מהבית ע"י מתן פיצוי חומרי, או פשוט מפני שיש לי את היכולת לעשות זאת. כך קורה שלעיתים הילד מוצף בצעצועים ובגירויים. התוצאה: הילד לא מאושר, להפך – הוא רק נהיה יותר ויותר תובעני ולא מרוצה. במקרה הגרוע המשחקים הולכים ומצטברים, מעלים אבק בארון. במקרה הטוב הילד קופץ ממשחק למשחק ולא באמת נהנה משום דבר עד הסוף. עם הזמן מתחיל להיות קשה למצוא מתנות שירגשו אותו… וגרוע מכך, אין לו שום ערך לכסף. 

דמי כיס לילדים – הסכום שיקבע ע"י ההורים, יינתן במועד קבוע וידוע מראש. הילד יחליט איך ועל מה הוא רוצה להוציא את הכסף. אם הוא רוצה לבזבז את הכל בבת אחת, או לחסוך למען מטרה מסוימת. למדו את הילד כי דמי הכיס הם התקציב להכל, וכשזה נגמר אז אין. עד למועד הבא, אין מקדמות ואין הלוואות! (אחרת פספסתם את המטרה ולא אפשרתם למידה). עם מתבגרים מומלץ לפתוח חשבון, אליו נכניס את דמי הכיס ואשר אותו ינהלו באמצעות בנקט. מומלץ לדון מראש ולעשות תיאום ציפיות באשר למה כלול בדמי הכיס ומה לא. למשל, בילויים, ממתקים, דברים שמעוניין לרכוש לעצמו, הוצאות דלק / טלפון סלולארי מעל לסכום מסוים הוא יממן מדמי הכיס שלו. אוכל, בגדים וספרי לימוד ימומנו ע"י ההורים. כדאי גם להציע להם להפריש אחוז מסוים מהסכום לחיסכון לטווח הארוך. 

"לא" זו לא מילה גסה: דחיית סיפוקים – חלק מתהליך חינוך פיננסי, בדומה לתהליכים אחרים שילדים לומדים במהלך בגרותם הוא דחיית סיפוקים והימנעות מבזבוזים. אין סיבה להיכנע לתכתיבים, או בכי של הילד כי "הוא רוצה" או כי "בא לו". דחיית סיפוקים תלמד אותו להעריך את המותרות ושיש רווח מהמתנה וציפייה לבאות.
דרך מהנה ללמד ילד לדחות סיפוק, היא להעניק לו קופת חיסכון במתנה. בכל פעם שהילד יקבל כסף (דמי כיס, יום הולדת, מתנה לחג), הוא ישלשל אותו לקופת החיסכון וכשזו תתמלא, הוא יוכל להחליט מה לעשות בכסף שצבר.

דוגמא אישית – אתם מודל לחיקוי עבור הילד והוא שם לב לכל דבר שאתם עושים. לכן הדוגמא האישית חשובה עד מאוד. אם "תחנכו" את הילד להשוות מחירים ולהצטמצם ברכישות, אבל בסופו של יום הוא יראה את אמא חוזרת מבילוי בקניון עמוסת שקיות עם בושם חדש, בגדים, ועוד זוג נעליים, ואת אבא עם גדג'ט חדש שהוא פשוט היה "חייב לקנות" – זה המסר שהילד יקבל ויפנים. גבו את ההסברים שלכם במעשים ותרוויחו פעמיים. גם חינוך טוב וגם חיסכון אמיתי. 



תפיסת המוות אצל ילדים צעירים

מתי מתחילים לדבר עם הילדים על מיניות?

שקרים ודמיון בגיל הרך

טיפים להורים ה"עולים" לכיתה א'

מציצת אצבע בגיל מאוחר

מיה צור, יועצת זוגית ומדריכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים. התמחות בהפרעות קשב. התמחות בילדים עם אלרגיות למזון. בעלת תואר B.A. במדעי ההתנהגות.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מאמרים בנושא הדרכת הורים לגיל הרך

הגעתם לסוף :)
הגעתם לסוף :)

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך
דילוג לתוכן