חינוך מיני בגיל הגן: מתי מתחילים לדבר עם הילדים על מיניות? | מיה צור
חינוך מיני בגיל הגן

חינוך מיני בגיל הגן: מתי מתחילים לדבר עם הילדים על מיניות?

מיניות, גוף ופרטיות, הם נושאים כמו כל נושא אחר בבית, וצריך להתחיל לדבר עליהם כבר מגיל צעיר. למעשה, אתם כבר עושים את זה, גם בלי שידעתם, או הקדשתם לזה מחשבה… כי חינוך מיני זה משהו שאתם מעבירים לילד כמעט מהרגע הראשון, כאשר אתם מאפשרים לו לחקור את גופו, בדיוק כפי שאתם מאפשרים לו לחקור את סביבתו; כשמהרגע הראשון אתם קוראים לאיברים בשמם; כשאתם מלמדים את הפעוט ש"זה האיברים הפרטיים שלך ולאף אחד אסור לגעת בהם, פרט לך, לאמא, לאבא ולרופא", ומאוחר יותר גם מלמדים אותו לסגור את הדלת כשהוא הולך לשירותים. חינוך מיני זה להציב גבולות כשהוא נוגע בעצמו בפרהסיה – חשוב שנתייחס ולא נתעלם – "אני שמחה שנעים לך לגעת באיברים הפרטיים שלך ואני רואה שאתה נהנה, אבל באיברים הפרטיים נוגעים בפרטיות". אין צורך לכעוס או להגיב בהיסטריה, וכמובן לא לבייש אותו ליד אחרים. להפך – קחו אותו לצד והקפידו על טון דיבור שקט ורגוע – אתם רוצים להעביר לילד מסר שזה דבר טבעי וטוב, והאמת היא שכולם עושים את זה, רק צריך לדעת מתי ואיפה זה בסדר ומתי להימנע. 

"אבא, איך באים ילדים לעולם?" 

אז איך עונים לילד בן 3 על השאלה המביכה הזאת? בגיל הרך אנחנו אומרים את האמת, בצורה מותאמת וברמה שהילד מסוגל להבין. אל תשלחו אותו מאחד לשני. תנו לילד להנחות אתכם בשאלותיו – דברו על מה שמעניין אותו, ואל תעמיסו עליו יותר מדי מידע בבת אחת. למשל, כשאבא ואמא מאוד אוהבים, הם מתחבקים חזק חזק ולפעמים מהאהבה הזאת נוצר ילד. הילד שואל איך? ספרו לו – זרעון של אבא פוגש את הביצית של אמא והם מתחברים ביחד… לא מומלץ להשתמש במילים כמו "חדירה", כי זה עשוי להישמע מאוד מאיים עבור ילדים בגיל הזה. בכלל, שמרו על רגישות ושיקול דעת מול הסקרנות הטבעית של הילד והתאימו תשובתכם לשאלה ספציפית – שזה לא יהפוך להרצאה באורך מלא. 

למה כדאי לשים לב בגן

זכרו כי התנהגות מינית היא חלק מחקירה כוללת של העולם כולו והיא נורמטיבית גם בגיל הרך, אם כי ילדים בגיל הרך חוקרים את תפקידי המין ולא את המיניות עצמה. 

פינת רופא וחולה בגן היא פינה טובה ונכונה, בה ילדים חוקרים את הגוף, אבל – לא את האיברים הפרטיים, ובמקום גלוי בבקשה – לא מאחורי פרגוד! 

תפקידה של הגננת להסביר לילדים מהם 'האיברים הפרטיים' ולהדגיש שאף אחד לא נוגע באיברים הפרטיים של ילד אחר. היא אחראית להציב את הגבול ולא להתעלם, אם ילדים נגעו במקומות שלא היו אמורים. במקרה כזה, הגננת צריכה להגיב בצורה עניינית ולהסביר לילדים שמה שהם עשו הוא אסור בתכלית האיסור. גם הפשלת מכנסיים היא כמובן קו אדום! ושוב – יש  להגיב בצורה עניינית, לעצור את הסיטואציה באופן מידי וכמובן לדווח להורים. 

לצאת מאזור הנוחות ולשמש דוגמא אישית

מגיל מסוים, ההורים כבר צריכים לתת את הדעת ולשים לב להתנהלות שלהם בבית. זה אומר שילד בן 5 כבר לא מתקלח עם אימו, ובת לא מתקלחת עם אביה. בנות לחוד ובנים לחוד. זה אומר שאולי צריך להפסיק להסתובב בבית בעירום, ולהתחיל לסגור את הדלת בשירותים ובמקלחת. זה אומר לשים לב לתוכניות שאתם רואים בנוכחות הילדים ולתכנים שהם נחשפים לידכם. ואולי הגיע גם הזמן לסגור את הדלת בחדר השינה של ההורים ולייצר גבולות של אינטימיות ופרטיות זוגית. אחרי הכל, ההורים הם אלה שמלמדים את הילדים את הגבולות ואת אמות המידה גם בנושא הזה. כמובן, שכל אחד לפי תרבותו ומשפחתו הוא, אבל חשוב שהכללים יהיו מדוברים. אז אם אצלכם בבית מקובל שכולם מסתובבים עירומים, רצוי שתבהירו לילד שיהיה לו ברור שאצלנו בבית מותר, אבל בבתים אחרים, או מחוץ לבית זה לא מקובל. כמו כן, אפשרו לילדים לראות אתכם מתחבקים, מתנשקים, מחמיאים ומביעים חיבה זה כלפי זה, כך תייצרו עבורם מודל של זוגיות בריאה ורומנטית.


תפיסת המוות אצל ילדים צעירים

חינוך פיננסי לילדים

שקרים ודמיון בגיל הרך

טיפים להורים ה"עולים" לכיתה א'

מציצת אצבע בגיל מאוחר

מיה צור, יועצת זוגית ומדריכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים. התמחות בהפרעות קשב. התמחות בילדים עם אלרגיות למזון. בעלת תואר B.A. במדעי ההתנהגות.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מאמרים בנושא הדרכת הורים לגיל הרך

הגעתם לסוף :)
הגעתם לסוף :)

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך
דילוג לתוכן