חשיבותו של המשוב החיובי ככלי לשינוי ההתנהגות ולהתפתחות הדימוי העצמי של הילד | מיה צור
חשיבותו של המשוב החיובי

חשיבותו של המשוב החיובי ככלי לשינוי ההתנהגות ולהתפתחות הדימוי העצמי של הילד

המשוב שהורים נותנים לילדיהם, הוא מאוד משמעותי ומשפיע על הילדים, הן מבחינת ההתנהלות שלהם והן מבחינת הדימוי העצמי. משוב חיובי (חיזוק, עידוד, הכרה, פרס, שבח או מחמאה) משנה התנהגות. משוב שלילי (עונש, שלילת זכויות, ביקורת, נזיפה) עוצר את ההתנהגות, באופן זמני בלבד. 

המטרה שלנו, כהורים, היא לשנות את ההתנהגות של הילד לטווח הארוך, ולא רק להפסיק את ההתנהגות באותו רגע. מה שעונש עושה – הוא גורם לילד להשתכלל ולמצוא דרכים חדשות איך לא להיתפס על ידינו בפעם הבאה. אז הילד ימנע מלעשות משהו שאסרנו עליו לעשות, כשאנחנו נמצאים בסביבה, כי הוא יפחד מהסנקציה, או מהאיום בעונש שהפעלנו עליו, אבל מיד כשנסובב את הגב, הוא ימשיך לעשות את שלו. כי אי אפשר לשנות התנהגות באמצעות משוב שלילי. אפשר לשנות התנהגות רק באמצעות משוב חיובי!

כמו כן, קחו בחשבון שהתנהגות לא משתנה מיד, זה תהליך שלוקח זמן. חשבו על הדרך שבה ילדים לומדים את השפה. ילד ראשון. אמא שמה את התינוק בלול ומתפנה לעסוק בענייניה. מדי פעם היא חולפת על פני הלול ובודקת מה הילד עושה. פתאום הילד ממלמל "א-בא!" – האמא משתגעת, כולה בהתלהבות, מיד מתקשרת לאבא לספר לו, לסבתא, לשכנה, רוצה לצעוק את זה לכל העולם… הילד מקבל המון חיזוקים חיוביים על המילה שהוא אמר. אחרי 5 ימים שהילד חוזר ואומר "אבא, אבא, אבא", כולם כבר התרגלו, והילד כבר לא מקבל על זה שום התייחסות… זה כבר חדשות ישנות, אף אחד כבר לא מתרגש. עד שהילד אומר פתאום "א-מא!" – והאמא שוב משתגעת, כולה אושר, "שמעתם? הילד אמר אמא!!!" כך הילד מתקדם ולומד עוד מילה ועוד מילה. וכל חיזוק חיובי שהוא מקבל (ההתרגשות וההתלהבות של ההורים) מגביר את המוטיבציה שלו ללמוד ולהתנסות. 

זאת אומרת, שאם אנחנו רוצים להשפיע על ההתנהגות של הילד, עלינו לעודד את כל השלבים שבדרך למטרה אליה אנחנו שואפים. עלינו לחזק אותו בכל פעם שהוא עושה ולו את הצעד הקטן ביותר בכיוון. לתת לו חיזוקים חיוביים, לא רק על התנהגות מושלמת, אלא גם על התנהגות פחות שגויה. גם אם לא הכל, גם אם הביצוע אינו מושלם. אז הוא לא זכר להביא את המעיל, אבל הוא כן זכר להביא את המטריה ואת הספר שבו היו לו שיעורי בית. במקום לנזוף בו על החלק שלא בוצע (המעיל), חזקו אותו על מה שהוא כן זכר. "הנה, את זה הצלחת לזכור היום, כל הכבוד, אתה בדרך… ואולי מחר תזכור לקחת גם את המעיל".


קשיי פרידה בבוקר

איך מתמודדים עם הדרישה של הילדים לעצמאות

חסות יתר – עד כמה כדאי לגונן על הילדים?

איך להתמודד עם קיבעון של הילד על אחד ההורים

איך מגדלים ילדים אמפתיים

מיה צור, יועצת זוגית ומדריכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים. התמחות בהפרעות קשב. התמחות בילדים עם אלרגיות למזון. בעלת תואר B.A. במדעי ההתנהגות.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מאמרים בנושא הדרכת הורים לגיל הרך

הגעתם לסוף :)
הגעתם לסוף :)

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך
דילוג לתוכן