מהם הסימנים לזוגיות פוגענית ואלימה ואיך מסיימים אותה | מיה צור
זוגיות אלימה

מהם הסימנים לזוגיות פוגענית ואלימה ואיך מסיימים אותה

נשים רבות סובלות ממערכות יחסים רעילות ואלימות, אך לא רק נשים. לכן חשוב לי להבהיר – הכתבה הבאה מתייחסת לנשים וגברים כאחד, ומנוסחת בלשון נקבה מטעמי נוחות בלבד.

מערכת יחסים פוגענית יכולה להתחיל כמו כל מערכת יחסים נורמטיבית… לא תמיד אפשר יהיה לזהות בן זוג מתעלל כבר מההתחלה, וסביר להניח שמרבית הבעיות יתגלו רק בהמשך.

ברוב המקרים, התחושה ש"משהו לא תקין" במערכת היחסים, מגיעה רק אחרי שאתם כבר עמוק בתוך הקשר, בשלב שבו את כבר מרגישה מחויבת רגשית לבן הזוג המתעלל ואולי אפילו בסוג של הכחשה, ניסיון להצדיק את התנהגותו או לקחת על עצמך את האשמה על מה שקורה. רגשותיך העזים כלפי בן זוגך, עלולים להאפיל על שיקול דעתך, ולגרום לך להתעלם מהקולות של הסובבים אותך, שכנראה כבר מזהים את מה שאת עדיין מסרבת לראות, ודואגים לך מאוד.

המחשבה שמי שהכי קרוב לך, זה ששמת את ליבך בידיו ואולי כבר הקמת איתו בית והולדת איתו ילדים, זה שאיתו היית אמורה לפתח אמון ואינטימיות, ולהרגיש לידו הכי בטוחה ומוגנת בעולם – פוגע בך רגשית, ואולי גם פיזית, כלכלית או מינית, מבודד אותך ומרחיק אותך ממשפחתך המורחבת, מחבריך ומכל מקור תמיכה אחר, היא בלתי נתפסת.

זהו נושא כל כך כאוב, מצער ומורכב; זוגיות מתעללת יכולה לקרות לכל אחת, לא משנה כמה את משכילה או מאיזה מעמד סוציו-אקונומי את מגיעה, לא משנה המגזר, העדה, המשפחה, או המיקום הגאוגרפי… בן הזוג המתעלל יכול להיראות אדם נורמטיבי לחלוטין – אין לו שום קרניים על הראש, שיזהירו אותך מפניו בתחילת הקשר. ובמילים אחרות – את לא אשמה!

מהם הסימנים למערכת יחסים מתעללת?

בידוד חברתי מאנשים המספקים תמיכה, במטרה לשלוט בבת הזוג ולהפוך אותה לנוחה יותר להשפעה – האם המשפחה והחברים לא סובלים את בן זוגך ומביעים דאגה כלפייך? האם הוא טוען שהם לא טובים עבורך או מקנאים בך ומשכנע אותך לנתק את הקשר איתם? האם הוא כועס עליך או לא מאפשר לך מפגשים אישיים עם המשפחה או החברים, שלא בנוכחותו?

דאגה ותחושה שאת צריכה ללכת לידו על ביצים – האם את מודאגת לגבי הקשר שלכם? בוכה בתכיפות גבוהה, מתקשה להירדם בלילות, חושבת עשר פעמים לפני כל פעולה שאת עושה או מילה שאת אומרת? האם את חוששת שמשהו שתעשי או תגידי עלול לעורר את הצד האפל שלו ולגרום לו להתפרץ עליך בזעם? האם חשה כיווץ נפשי, דריכות או פחד כשהוא חוזר הביתה? האם את חוששת שאם תחליטי לעזוב אותו, הוא עלול לפגוע בך, באחרים או בעצמו? האם את חשה צורך להסתיר את המצב ביניכם מהקרובים אליך?

פגיעה בערך העצמי – האם את חווה השפלה, זלזול, הקטנה שיטתית, ביקורת בלתי פוסקת או התעלמות? האם הוא מאשים אותך בהכל? האם הוא גורם לך לפקפק בעצמך?

הפעלת שליטה – האם הוא מונע ממך גישה לכסף, שולט בהוצאות שלך, מחליט עבורך מה ללבוש, לאן ללכת, או את מי לפגוש?

קנאות אובססיבית – האם את מרגישה שכל חייך הופכים להיות רק סביבו וסביב צרכיו, מבלי להתחשב ברצונות שלך ובעצמאות שלך? האם את מרגישה צורך תמידי להוכיח לו שאת נאמנה לו? האם הוא מאשים אותך בחוסר נאמנות כלפיו? האם הוא עוקב אחרי סדר היום שלך ובודק שאכן היית היכן שאמרת? האם הוא דורש לדעת סיסמאות למכשירים האישיים שלך וחודר לפרטיות שלך בסלולרי ובמחשב? האם הוא בודק את ההודעות שלך? האם הוא טוען שכל הגברים רוצים לשכב איתך?

האם הוא מתעלל בך פיזית, רגשית, כלכלית או מינית? – האם את מרגישה שבן זוגך מדכא אותך, משפיל או מקטין, שולל ממך את הרגשות והמחשבות שלך, גורם לך להרגיש אשמה או גורם לך להרגיש רע לגבי עצמך, מגביל אותך, מפעיל עליך מניפולציות רגשיות, דורש ממך לעשות דברים שאינך רוצה, מונע ממך לעשות דברים שלא מוצאים חן בעיניו או, מסית אותך נגד האנשים שאת אוהבת?

האם מול אחרים ומשפחה הוא מציג אישיות שונה לחלוטין? לפעמים בן הזוג המתעלל שומר את התנהגותו לבית, כך ששאר האנשים מסביב כלל אינם מודעים למתרחש. במקרה כזה, קשה יותר לחשוף את המצוקה, מחשש שאנשים לא יאמינו…

מערכת יחסים בריאה אמורה לגרום לנו להרגיש טוב עם עצמינו. לאפשר לכל אחד מבני הזוג את החופש לעשות כרצונו ולספק לו סביבה חמה ותומכת, בטוחה ומוגנת. להפרות את בני הזוג ולאפשר להם התנסות, צמיחה אישית והתפתחות.

חשוב להבהיר שלא תמיד כל הסימנים שהוזכרו מופיעים, ועדיין זו יכולה להיות מערכת יחסים מתעללת. במקרים שונים מתקיימים חלקים שונים מהסימנים. במידה ואת מרגישה שגם חלק קטן מסימנים אלו מתקיים במערכת היחסים שלך – זה הזמן לעצור ולעשות בדק בית, ואולי לקחת את גורלך בידך.

במידה וזיהית שאת נמצאת במערכת יחסים מתעללת:

קבלי החלטה לשים לזה סוף, אבל אל תעשי שום צעד, לפני שסיפרת על כך למשפחה או חברים, ופנית לקבל סיוע מקצועי, שינחה אותך איך לעשות זאת בצורה בטוחה. לעולם אל תנסי לעשות זאת לבדך!

לא נפרדים מבן זוג מתעלל מבלי לספר על כך למישהו ולקבל ליווי של איש מקצוע המתמחה בתחום! פני למוקד הטלפוני של משרד הרווחה והביטחון החברתי לסיוע ראשוני – חייגי 118 או 077-9208560 או שלחי מסרון למוקד לפניות שקטות 055-7000128. המוקד נותן מענה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

אל תאשימי את עצמך!

תבלי כמה שיותר זמן עם המשפחה ועם האנשים שאוהבים אותך – התמקדי בהם, שאבי מהם כוחות. תני להם לתמוך בך ולהשיב לך את תחושת הערך והביטחון להם את זקוקה.

פני בהקדם לקבלת עזרה מקצועית – את זקוקה לפסיכולוג או תרפיסט טובים שילוו אותך בתהליך ויתנו לך כלים, איך להשאיר את מערכת היחסים הרעילה מאחור, להתקדם הלאה ולשקם את עצמך.

מיה צור, יועצת זוגית ומדריכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים. התמחות בהפרעות קשב. התמחות בילדים עם אלרגיות למזון. בעלת תואר B.A. במדעי ההתנהגות.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מאמרים בנושא הדרכת הורים לגיל הרך

הגעתם לסוף :)
הגעתם לסוף :)

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך
דילוג לתוכן