התמודדות עם חרדות, פחדים ורגרסיה של הילדים בעקבות המצב הביטחוני | מיה צור
התמודדות עם חרדות פחדים ורגרסיה

התמודדות עם חרדות, פחדים ורגרסיה של הילדים בעקבות המצב הביטחוני

ילדים צעירים החווים מצבי לחץ תלויים רגשית באופן מלא במבוגרים. הם מושפעים ממצבי הרוח של המבוגרים וחשים מתח או אי – שקט באווירה הביתית, גם כאשר לא נאמר להם דבר וגם כאשר השגרה נמשכת כביכול. שידורי הטלוויזיה הישירים, המשדרים בזמן אמת ממקומות של התרחשות תמונות של אסונות, יוצרים טשטוש גבולות באופן שכל אירוע, נראה קרוב ומאיים, ויוצר תחושות של פחד, חרדה, הזדהות ושל שותפות גורל. לכן, הדרך הנכונה להתמודד במצב זה היא לכבות את המסכים, להימנע משיחות ותיאורים מעל לראשיהם של הילדים ומחשיפת יתר לעודף פרטים ותמונות. דעו כי למרות רגישותם של ילדים בשלבי התפתחותם הראשוניים, מרביתם מגלים חוסן נפשי ויכולת התמודדות טובה עם מצבי לחץ. יחד עם זאת, הם ללא ספק חשים במתח הנפשי שלכם ושל מבוגרים אחרים בסביבתם, גם אם אינכם מבטאים אותו בצורה ישירה.

מה עושים ואיך ניתן להקל על הילדים?

מצד אחד, נסו לשמור על שגרת היום ועל מסגרת גבולות ברורה ככל האפשר. השמירה על השגרה ועל סדר יום נורמלי נותנים לילד תחושת ביטחון וקביעות. מצד שני, חשוב לקבל בהבנה ביטויים של פחד וחרדה, להסביר בקצרה ולפעול להרגעה, לאפשר להם לבטא את פחדיהם, לאוורר רגשות ולהחזיר לעצמם את תחושת השליטה – אם בשיחה, במגע, במשחק, או ביצירה. גם סיפורים, המתארים מצבי חיים דומים, עוזרים ברכישת תובנה ומסייעים לשוחח בעקיפין על נושאים קשים. אפשרו להם לשאול שאלות. ענו תשובות קצרות, ברורות וענייניות, תוך התאמת המידע לגילו ולשלב ההתפתחותי של הילד, ליכולת ההבנה שלו ולמצבו הרגשי. אנחנו מסבירים רק מה שהילד שואל וכל מה שחובה להגנתו ולביטחונו. תנו לגיטימציה לפחד ואל תתעקשו איתם יותר מדי. למשל, הימנעו מללחוץ על הילדים להיות עצמאיים כפי שהם בימים רגילים. הימנעו מפרידות מיותרות, אם הם מאוד חוששים ואין הכרח בכך. אם חייבים להיפרד, הכינו אותם לכך מראש, על ידי הסבר מפורט על משך הפרידה וסיומה. הרגיעו פחדי לילה על ידי הדלקת אור קטן, בחירת בובה אהובה לישון איתה ושהייה ליד מיטת הילד, אך הימנעו מהעברת הילד למיטת ההורה.

לסיכום, מצד אחד, הימנעו ככל האפשר מהתנגשויות 'חינוכיות' וכעסים על הילד. בימים טרופים אלה, לא יקרה שום דבר אם נגמיש קצת את הכללים… מצד שני, אל תוותרו לחלוטין על הסדרים הקבועים. אם תובטח לילדים תמיכה עקבית ומרגיעה ע"י הדמויות המשמעותיות בחייהם: הורים, מחנכות וגננות, הם יפגינו יכולת הסתגלות טובה גם בתנאי חירום או מצוקה.

מיה צור, יועצת זוגית ומדריכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים. התמחות בהפרעות קשב. התמחות בילדים עם אלרגיות למזון. בעלת תואר B.A. במדעי ההתנהגות.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מאמרים בנושא הדרכת הורים לגיל הרך

הגעתם לסוף :)
הגעתם לסוף :)

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך
דילוג לתוכן