אלכוהול ומתבגרים – חייבים לדבר על זה | מיה צור
גם ילדים טובים שותים אלכוהול

אלכוהול ומתבגרים – חייבים לדבר על זה

כן, גם "ילדים טובים" שותים אלכוהול. כן, גם הילד שלכם. לא, זה לא כי נכשלתם בחינוך… זה כי גם ילדים טובים מחפשים לפעמים קצת ריגושים, סקרנים להתנסות בדברים חדשים, רוצים להרגיש גדולים, להשתייך לקבוצת השווים ולהרגיש מקובלים. הגיל הממוצע לתחילת שתיה היום עומד על 13 בבנים ו-14 בבנות.

לכן חשוב שלא תטמנו ראשכם בחול ותלמדו את המתבגרים שלכם על הנושא. תמסרו להם מידע אמין (בלי הפחדות!) ותביעו עמדה מאוזנת וברורה; האלכוהול כשלעצמו הוא דרך בילוי לגיטימית (אחת מיני רבות), כאשר היא נעשית במסגרת החוק (מעל גיל 18), מתוך בחירה מודעת ובמינונים סבירים. מינון סביר זה אומר שאני יכול להנות ולהרגיש יותר משוחרר, מבלי להביך את עצמי ולהגיע למצבים של שכרות, הקאה, אבדן הכרה, סיכון עצמי או סיכון של אחרים בסביבתי… ושאני יודע מתי לעצור. דברו איתם על ההשפעות שיכולות להיות לשתיית יתר בטווח המיידי; אלימות, פגיעות מיניות, קבלת החלטות גרועות, תאונות דרכים…

תנו להם את המידע שהם צריכים כדי לשתות בצורה אחראית ולגבש לעצמם את הגבולות הפנימיים שלהם; איך האלכוהול עובד ומה ההשפעות שלו. מה ההבדל בין אלכוהול איכותי לאלכוהול זול. מה קורה כשמערבבים אותו עם חומרים אחרים. תנו להם כללים – "עשה ואל תעשה" שיעזרו להם לשמור על עצמם ולעשות את הדבר הנכון במקרה שהדברים יוצאים משליטה, ושידעו מה הקווים האדומים שלהם.

קבעו גבולות ברורים – איפה מבלים בלילות, מה שעת החזרה, מה קורה אם המתבגר לא מגיע בשעה שקבעתם… דרשו לפגוש אותו פנים אל פנים כאשר הוא חוזר מבילוי. אל תסכימו שבמקום לחזור הביתה אחרי בילוי הוא ילך לישון אצל חבר, בטח לא בלי לדבר איתו בטלפון ולשמוע איך הוא נשמע, עדיף בשיחת וידאו. אם המתבגר מודיע לכם מראש שהוא ישן אצל החבר, התעניינו איך הם מתכננים לבלות את הערב, מי עוד נמצא איתם בבית, האם יש עוד חברים שאמורים להצטרף אליהם? האם ההורים של החבר נמצאים בבית? ובבקשה להתקשר פעם אחת במהלך הערב ולוודא שהמתבגר אכן נמצא במקום שהוא אמר.

בכל מקרה, יש להעביר למתבגרים את המסר שאם הם בכל זאת החליטו לשתות והם שתו יותר מדי – חשוב שיתקשרו אליכם ולא יפחדו לחזור הביתה, כדי שתוכלו לשמור עליהם ולוודא שהם בסדר ואם צריך, גם לדאוג לטיפול רפואי… ביום שזה יקרה – זכרו להיות סלחנים ולהגיב בצורה שקולה ורגועה, לא להטיל עונש כבד מדי, או לפעול בצורה שתגרום להם לא לפנות אליכם שוב, בפעם הבאה שיסתבכו… גבשו ביחד תוכנית מניעה, והחליטו איך אתם מוודאים שהופקו הלקחים הנכונים מהמקרה.

זכרו, אם אתם לא תלמדו ותכוונו את המתבגרים שלכם ותתנו להם מידע אמין בנושא, הם ישאבו את המידע שלהם ממקורות הרבה פחות אמינים ורצויים, כמו החברים שלהם וכל מיני מיתוסים שגויים ונפוצים.

שימו לב והיו ערים לסימנים כשהם חוזרים מבילוי: ריח מהפה ומהבגדים, כאב ראש, כאב בטן, השתנה מרובה. חוסר תיאבון. חוסר ריכוז. ירידה בלימודים. היעדרויות מביה"ס. הלוואת כספים. פתאום המתבגר נעשה אפוף מסתורין וחשאיות ומעדיף להישאר לישון אצל החברים אחרי הבילוי. פתאום הוא מתחיל להשתמש באפטרשייב ובבישום בצורה מוגזמת, כאילו מנסה לטשטש את הריחות. לצחצח שיניים לעיתים קרובות מדי ולהשתמש במוצרים למניעת ריח פה. פתאום הוא נראה לכם חסר קואורדינציה. עייף במהלך היום…

אם אתם חושדים שהמתבגרים שלכם שותים אלכוהול ואתם מרגישים שאתם זקוקים להכוונה, מה בדיוק להגיד ואיך לדבר איתם על זה – כאן תוכלו לקבל את כל המידע.

קיצורי הדרך של המתבגרים בדרך אל האושר

חושדים שהילד משתמש בסמים?

מה המתבגרים חייבים לדעת על אלכוהול לפני ההתנסות הראשונה

כך תעזרו למתבגרים שלכם לעמוד מול לחצים חברתיים

מיה צור, יועצת זוגית ומדריכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים. התמחות בהפרעות קשב. התמחות בילדים עם אלרגיות למזון. בעלת תואר B.A. במדעי ההתנהגות.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מאמרים בנושא הדרכת הורים למתבגרים

הגעתם לסוף :)
הגעתם לסוף :)

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך
דילוג לתוכן