קיצורי הדרך של המתבגרים בדרך אל האושר... | מיה צור
מתבגרים סמים ואלכוהול

קיצורי הדרך של המתבגרים בדרך אל האושר…

אושר היא תחושה נחשקת, אך חמקמקה. יש רגעים שאנחנו מרגישים למעלה, יש רגעים שפחות… כולנו שואפים להרגיש מאושרים, אבל האמת היא שתחושת האושר שלנו משתנה בהתאם לטריגרים חיצוניים (כמו שופינג, קינוח עתיר סוכר, הרבה לייקים ותגובות אוהדות על פוסט או תמונה שהעלינו לרשת), למצב הרוח שלנו באותו הרגע ולפי הקשר ספציפי בחיים (קידום בעבודה, התאהבות, הכרה בכישרון מיוחד שיש לנו וכו').

הצצה מהירה ברשתות החברתיות גורמת לנו להרגיש שכולם יותר מאושרים מאתנו. כולם מצטלמים עם חיוכים ענקיים ומעלים תמונות שמציגות חיים מושלמים… רק הילדים שלנו תקועים בבית, מסתגרים בחדר לבד מול המסך, עם כל המטלות של הלימודים, הלחצים, הציפיות והדרישות, מרגישים מוזרים ולא שייכים… רק אצלנו יש בעיות ודאגות, הילדים רבים, יש לנו חילוקי דעות עם בני הזוג ואנחנו טובעים בין מיליון משימות בעבודה ועוד אלף משימות בבית. אבל רגע… האם התמונות האלו באמת משקפות את המציאות? האם כל האנשים שמחייכים אליכם מהתמונות באמת מרגישים כל כך מאושרים ומרוצים מהחיים שלהם? האם להם אין דאגות והתמודדויות? אצלם הילדים אף פעם לא רבים והחיים תמיד מושלמים? ברור שלא. רק שבתור מבוגרים, גם אם לפעמים אנחנו נסחפים, אנחנו יודעים להסתכל על זה גם בעין ביקורתית ולהזכיר לעצמנו מדי פעם שזה לא אמיתי. המתבגרים – פחות.

אז מה הדרך הקצרה והמהירה ביותר למתבגרים להרגיש טוב יותר ביחס לעצמם ולהשיג את אותה תחושה נכספת של האושר? לשחרר קצת לחץ, להיות יותר קלילים, לקבל אומץ, להיות קול ולהרגיש "אחד מהחבר'ה". להפיג את השעמום ואת תחושת הריקנות. להכניס לחיים קצת ריגושים. להשתיק את כל המחשבות השליליות שלפעמים רצות להם בראש?

התשובה המתבקשת היא חומרים פסיכואקטיביים – אלכוהול וסמים. כמה כוסיות, אולי איזה כדור קטן, ג'ויינט והנה אנחנו כבר מרגישים יותר קלילים ומשוחררים, רואים את העולם בוורוד ואוהבים את עצמנו ואת כולם.

ובעצם, למה לא? אנחנו רואים את זה כל הזמן בכל מקום. בפרסומות, בסדרות ובסרטים. אנחנו רואים את זה בבית, אצל ההורים שלנו. וזה כל כך קל וזמין וחלק מזה אפילו "חוקי". יח"צני מסיבות מחלקים לנו הזמנות עם "אלכוהול חינם". מכוניות עם בגאז' מלא במשקאות אלכוהוליים מגיעות לתוך מתחמי הבילוי של הצעירים. הדור הזה של הילדים הוא דור שגדל על סף ריגוש גבוה, חי בעולם מהיר, מוצף בגירויים מהירים בעוצמה גבוהה – כך שהדברים שריגשו אותנו בתור ילדים, היום כבר לא מרגשים יותר אף אחד. הילדים שלנו גדלו על הפקות והפעלות יומולדת, ריגושים ואטרקציות. מגיל צעיר לימדנו אותם שאם רוצים להתרגש, לבלות וליהנות, חייבת להיות אטרקציה ממש טובה. בגיל ההתבגרות האטרקציה ש"משדרגת" את האירוע היא האלכוהול ושאר חומרים פסיכואקטיביים, שעוזרים להם לצחוק, להשתחרר ולשנות מצב תודעה. מי שרוצה להיות מגניב ולהרגיש שייך לחבורה צריך לשתות ולעשן – והרצון לחוות שייכות לעיתים קרובות כל כך חזק, שהוא גובר על השכל הישר וגורם גם ל"ילדים טובים" לקבל החלטות שגויות ולעשות דברים שבנסיבות אחרות הם ללא ספק היו בוחרים להימנע מהם.

אז סמים ואלכוהול עושים את כל הדברים האלה – הם מרחיקים אותנו באופן זמני מהבעיות והדאגות שלנו, מהמחשבות השליליות והביקורת העצמית, הם מפיגים את השעמום ואת תחושת הריקנות, עוזרים לנו לשחרר לחץ, גורמים לנו הנאה רגעית ואפילו נותנים לנו את האומץ לעשות דברים שלא היינו מעיזים לעשות בלעדיהם (לרקוד, להתחיל עם בני המין השני וכו'). הם יוצרים אצלנו אשליה של אושר. הבעיה שזו רק אשליה, שמתפוגגת ברגע שהשפעת הסם חולפת. השפעת הסם לא באמת מעלימה את הרגשות השליליים שאנו חשים כלפי עצמנו או כלפי העולם באותו הרגע… היא לא מפתחת אצלנו קבלה עצמית או בטחון עצמי, וברגע שההשפעה של האלכוהול תפוג, גם האומץ שלנו לרקוד או ליזום קשר עם הבחור או הבחורה שמצאו חן בעינינו יפוג ביחד איתה ולא תהיה לזה שום המשכיות… למעשה, כל מה שהאלכוהול או הסמים עושים, זה לטשטש את התחושות האמיתיות שלנו, לפגוע בשיקול הדעת ובאופן קבלת ההחלטות שלנו ולהסיר עכבות באופן זמני.
הם נותנים לנו "אושר מזויף", שלפעמים מגיע עם מחיר כבד מאוד לצדו – מחיר של מבוכה, בושה והשפלה, פגיעה בעצמנו או באחרים, וחרטה עמוקה על דברים שלא תכננו שיקרו כפי שהם קרו בסוף… וברגע שהשפעתם של החומרים הפסיכואקטיביים שלקחתם תפוג, תקבלו בחזרה את כל שק הבעיות, המחשבות השליליות והדאגות שמהן ניסיתם לברוח.

אפילו להרגשה הטובה שאתם מקבלים מאכילה רגשית, משופינג או מהלייקים ברשתות החברתיות, יש תאריך תפוגה – גם היא לא מחזיקה לאורך זמן… וברגע שהיא חולפת, מגיעה הנפילה הגדולה ואתם מוצאים את עצמכם שוב "רעבים" ומחפשים את "המנה הבאה" שתרים אתכם.

וכאן אנחנו מגיעים למסר העיקרי שכדאי לאמץ וגם לנסות ולהעביר אותו למתבגרים שלכם:

הבשורה הרעה היא שאין באמת קיצורי דרך להשיג תחושה טובה ויציבה לאורך זמן…
הבשורה הטובה היא שהאושר שלנו לא באמת תלוי בגורמים חיצוניים, הוא תלוי בנו. האושר האמיתי נמצא כבר בתוככם, בדרך שבה אתם בוחרים להתייחס לחיים שלכם. בדברים שעליהם אתם בוחרים לשים את הדגש ובמשמעות שאתם יוצקים לתוך הדברים שאתם עושים;

  • חשיבה חיובית – טבע האדם הוא להתמקד תמיד בקושי ובבעיות, בפגמים, במה שדורש תיקון ובחסר. הטוב הוא המובן מאליו. אם זה בסדר וזה עובד כמו ש"צריך להיות", לזה אנחנו פחות שמים לב ומתייחסים. ציינו, הדגישו ותנו הרבה מקום ל"יש" ולטוב בחייכם, גם אם בהתחלה תצטרכו ממש להתאמץ כדי לראות אותו. סיימו כל יום במחשבה אחת טובה. גם בימים קשים, חפשו נקודה אחת של אור – שאלו את עצמכם מה בכל זאת עשה לכם טוב היום? ככל שתתרגלו את זה יותר, כך זה יהפוך להרגל.
  • נתינה – תנו מעצמכם ועשו למען אחרים בלי לצפות לתמורה. עצם הנתינה תבנה אצלכם תחושת שייכות חזקה, ערך עצמי ותחושת משמעות.
  • עשייה מתמדת – דאגו להיות בעשייה מתמדת ולהשיג חוויה של הצלחה בתחום כלשהו; מי שלא מנסה אף פעם לא נכשל… אבל הוא גם אף פעם לא מצליח! הכישלון האמיתי הוא להפסיק לנסות. אז קחו 100% אחריות על החיים (ועל האושר) שלכם ותנו את ההכי טוב שאתם יכולים.
  • יחסים – נהלו מערכות יחסים אמיתיות (מחוץ למסך) והשקיעו באינטראקציות חברתיות. היחסים שלכם עם אנשים אחרים, הם אלה שיעשו אתכם מאושרים (או אומללים…) והם גם אלו שיעזרו לכם לצלוח את כל האתגרים שבדרך ולהתמודד במצבים קשים.
  • דעו לזהות את הדברים שעושים לכם רע וצמצמו את השפעתם על חייכם – בחלק מהמקרים זה יהיה דברים שאפשר לשנות או להתרחק מהם. במקרים אחרים, זה יהיה מצב נתון שאין ביכולתכם לשנות, אבל מה שכן תוכלו לשנות, זה את הדיבור הפנימי שיש לכם לגביו בראש, ובעקבותיו גם את ההתייחסות שלכם למצב.
  • קבלה ואהבה עצמית – למדו לקבל ולאהוב את עצמכם על כל מה שיש בכם וגם על מה שאין. התייחסו לכל כישלון כאל משוב לצמיחה. הפיקו לקחים איך ואיפה אתם יכולים להשתפר.
  • איזון – חפשו יותר איזון בחיים; שימו לב שאתם לא משקיעים את כל כולכם רק בתחום אחד ומזניחים תחומים אחרים (למשל כמו שקורה בהתלהבות מקשר רומנטי חדש – שרק רוצים להיות כל הזמן ביחד ומזניחים את החברים). דאגו שיהיה בחיים שלכם קצת מכל דבר – גם לימודים, גם חברים, גם זוגיות, גם משפחה, ספורט, תחביבים שמעודדים התפתחות אישית.
  • משמעות – חפשו משמעות. הגדירו לעצמכם מטרות שמלהיבות ומרגשות אתכם. נסחו אותן בצורה חיובית וברורה, ואז גייסו את הכוחות הפנימיים והמשאבים החיצוניים הדרושים לכם להשגתן.

ולסיום, חפשו את האושר במקומות שבאמת יצמיחו אתכם ולא במקומות שמבטיחים לכם רק הקלה זמנית ותחושה מזויפת.

חושדים שהילד משתמש בסמים?

אלכוהול ומתבגרים – גם ילדים טובים שותים!

מה המתבגרים חייבים לדעת על אלכוהול לפני ההתנסות הראשונה

כך תעזרו למתבגרים שלכם לעמוד מול לחצים חברתיים

מיה צור, יועצת זוגית ומדריכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים. התמחות בהפרעות קשב. התמחות בילדים עם אלרגיות למזון. בעלת תואר B.A. במדעי ההתנהגות.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מאמרים בנושא הדרכת הורים למתבגרים

הגעתם לסוף :)
הגעתם לסוף :)

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך
דילוג לתוכן