חוסן נפשי - התמודדות במצבי לחץ או משבר | מיה צור
חוסן נפשי התמודדות במשבר

חוסן נפשי – התמודדות במצבי לחץ או משבר

חוסן נפשי או עמידות נפשית, היא יכולת המתפתחת במהלך החיים, ומושפעת מהרקע הביולוגי והפסיכולוגי, התכונות והנטיות האישיותיות של כל אחד מאיתנו, בשילוב עם גורמים סביבתיים כמו נסיבות חיינו, האווירה המשפחתית בה גדלנו ורשת התמיכה החברתית לה זכינו.

עמידות נפשית מתארת את הגמישות והיכולת הפסיכולוגית החיובית שלנו, להסתגל בקלות ובמהירות לשינויים בלתי צפויים ונסיבות חיים משתנות, ולהתמודד בצורה יעילה עם מצבים של חוסר ודאות, לחץ ומשבר – בין אם המצוקה היא אמיתית ומתקיימת במציאות (פציעה או תאונת דרכים, בית נשרף, אבדן של אדם קרוב), או רק בתודעתנו או במחשבתנו, כאשר אנו מפרשים את המציאות כאיום פיזי או נפשי.

אדם בעל חוסן נפשי יהיה בעל מוטיבציה גבוהה ותחושת מסוגלות עצמית גבוהה, ויאמין ביכולתו להמשיך לתפקד, לנהל שגרת חיים נורמלית, ולהתמודד בהצלחה עם משימות החיים העומדות בפניו, גם במצבים של קושי ומשבר. על אף הנסיבות, אדם כזה יחוש תחושת מעורבות גבוהה, שליטה מסוימת בחייו, וכמובן תחושת משמעות ומטרה בחיים – בלעדיהן יהיה קשה מאוד להכיל חוסר וודאות ואבדן שליטה.

כאשר העולם נחווה כמאיים, בלתי צפוי ובלתי בטוח – ותפיסת הערך העצמי והמסוגלות שלנו צונחים, חשוב:

  • לקחת רגע להבין מה קורה לנו ולהתחבר לרגשות; מה אתם חווים כרגע? פחד? תחושה של חוסר וודאות? חוסר אונים? המחשבה שאין לכם את המשאבים הפנימיים והחיצוניים להתמודד כרגע עם האירוע הזה? האם זה באמת נכון?
  • למצוא תכלית וסיבה טובה להמשיך קדימה.
  • למצוא את המקומות שבהם הדברים כן תלויים בכם ואתם יכולים להחזיר לעצמכם תחושת שליטה מסוימת.
  • להמשיך לשמור על השגרה ועל רציפות התפקוד והתפקיד; ילדים ממשיכים לפקוד את ביה"ס והגן, מבוגרים ממשיכים לעבוד ולדאוג לביטחונם ורווחתם של בני זוגם וילדיהם.
  • להמשיך לשמור על קשר רציף עם כל הקבוצות החברתיות אליהם אתם משתייכים; המשפחה המורחבת, העבודה/הלימודים, החברים, השכנים, החוג או התחביב, תנועת הנוער או המסגרת ההתנדבותית.
  • לבצע הערכה מהירה של טווח האפשרויות העומדות בפניכם במצב החדש שנוצר.
  • לבדוק מהם המשאבים העומדים לרשותכם להתמודדות מוצלחת עם המשבר; הבריאות והיכולת הפיזית שלכם, מידת תחושת המסוגלות והשליטה הפנימית, מקורות מידע אמינים ומידת התמיכה החברתית שאתם יכולים לגייס; האם יש מקורות מידע אמינים שתוכלו להיעזר בהם? מה מידת ההשפעה שיש לכם על התנאים שנוצרו? האם הם ברי שינוי? במי אתם יכולים להיעזר ואיזו תמיכה מעשית תוכלו לקבל? הפעלת קשרים, גיוס תרומות, איסוף ציוד, קורת גג, אנשי מקצוע שיהיו מוכנים לתרום לכם מהידע ומהכישורים שלהם וכו'. איזו תמיכה רגשית תוכלו לקבל?
    עם מי אתם יכולים לדבר ואת מי אתם יכולים לשתף, כדי לאוורר רגשות ולמצוא אצלם נחמה ועידוד.

מה עוד יכול לעזור לנו בתקופות של לחץ?

  • עיסוק קבוע בפעילות גופנית מפחית מתח וחרדה. מעורר את הגוף להפריש הורמונים כמו אנדורפינים ואנדוקנבינואידים, שמרגיעים, חוסמים כאבים, מסייעים לנו לישון טוב יותר, משפרים את מצב רוחנו וגורמים לנו להרגיש חיוביים יותר כלפי עצמנו.   
  • תזונה בריאה והתרחקות מג'אנק פוד וממזונות מעובדים ועתירי סוכר, עשויה לעזור לכם להפחית את השפעות הלחץ על הגוף והנפש.
  • שעות שינה מסודרות והרגלי שינה בריאים; חשיפה לאור השמש ופעילות ספורטיבית סדירה במהלך היום. החשכה בלילה. הפחתה בצריכת קפאין ואלכוהול – במיוחד לפני השינה. הימנעות ממסכים כשעה לפני השינה.
  • שימוש בטכניקות מרגיעות של נשימה והרפיה.
  • שיח פנימי חיובי והחלפת המחשבות השליליות במחשבות חיוביות; שמרו על פרופורציות ועל אופטימיות. חפשו והתמקדו בטוב ובמה שיש. מצאו את ההזדמנות הטמונה בלב הקושי – כל משבר הוא הזדמנות לצמיחה והתפתחות. השתמשו הרבה בהומור. האמינו שגם אם האתגר גדול – יש לכם את הכוחות והיכולת לעמוד מולו. שאבו השראה מאנשים אחרים שהתמודדו בהצלחה במצבים דומים, או היזכרו באתגרים שאתם עצמכם צלחתם בעבר.
  • והכי חשוב, תתמודדו ביחד. אל תתביישו להיעזר, להתחבר ולדבר עם אנשים.

קשה באימונים – קל בקרב

איך מפתחים תחושת מסוגלות גבוהה וחוסן נפשי אצל הילדים?

  • מהווים דוגמא אישית.
  • מתרגלים מיומנויות חדשות, בונים עצמאות, דורשים אחריות, ומחזקים את האמונה של הילד שהוא מסוגל ללמוד מיומנות חדשה ולבצע את המשימה העומדת לפניו.
  • מתרגלים את היכולת שלהם להתמודד עם חוסר וודאות, דרך הדברים הקטנים שהם רגילים לעשות (או לא לעשות) בחיי היום יום – שוברים הרגלים וקיבעונות. מגוונים. מאתגרים. עושים את הדברים בצורה שונה ממה שהיינו רגילים לעשות עד היום. חושפים אותם לעוד אנשים, דעות ורעיונות חדשים. מתנסים איתם בחוויות חדשות.
  • מבקשים מהילדים עזרה. מחזקים את האמונה שלהם שהם אהובים, תורמים ומועילים.
  • מאפשרים להם להתנסות ולהתמודד בעצמם עם מצבים של קושי, סבל או מאמץ, בלי שאנחנו ההורים נתערב וננסה להעלים או לצמצם את הקשיים עבורם. דווקא ההתמודדות עם מצבים אלו – היא שבונה את החוסן ומפתחת את העמידות שלהם בפני משברים גדולים יותר בעתיד!
  • האמונה שאני מסוגל לשלוט על התגובות שלי, לווסת את ההתנהגות שלי ושיש לי את הכלים והאת הכוחות כדי לנצח את הדבר הזה – היא המפתח להתמודדות מוצלחת.
  • אין תחושת מסוגלות בלי התנסות… אין אמונה בכוחות ובכלים שיש לי להתמודדות בלי להסכים לצאת מאזור הנוחות, להתגבר על המבוכה, החשש או הפחד – ופשוט להתמודד!

אגב, "התנסות" זה לא אומר שאנחנו משאירים אותם לבד מול הסיטואציה ללא שום הכוונה והדרכה… לפני שאנחנו שולחים אותם ל"שדה הקרב" אנחנו מציידים אותם בכלים. וגם אם הם חזרו מאוכזבים ולא הצליחו להשיג את התוצאה הרצויה – התפקיד שלנו הוא לעודד ולחזק אותם על הניסיון ועל האומץ, ולעזור להם ללמוד ולהפיק מזה משהו להתמודדות הבאה.

לסיכום, המטרה שלכם היא להדריך את הילדים שלכם ולצייד אותם בכלים של אופטימיות וחשיבה חיובית. תושייה, אקטיביות ויוזמה. אמונה, תחושת משמעות, מסוגלות, גמישות מחשבתית. היכולת לוויסות עצמי ומערכות יחסים משמעותיות, שיהוו את מעגלי התמיכה שלהם גם בעתיד.

כך תעזרו למתבגרים שלכם לעמוד מול לחצים חברתיים

כלים להתמודדות של מתבגרים עם מצבי דחק ומציאות לא רצויה

יחסי מין בגיל ההתבגרות

איך מדברים איתם על פורנו?

בריונות ופגיעות ברשת

מיה צור, יועצת זוגית ומדריכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים. התמחות בהפרעות קשב. התמחות בילדים עם אלרגיות למזון. בעלת תואר B.A. במדעי ההתנהגות.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מאמרים בנושא הדרכת הורים למתבגרים

הגעתם לסוף :)
הגעתם לסוף :)

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך
דילוג לתוכן