המלצת החודש של רדיו הורים 120fm - איך מתמודדים עם אלרגיות מסכנות חיים למזון | מיה צור
ריאיון ברדיו הורים 120FM

המלצת החודש של רדיו הורים 120fm – איך מתמודדים עם אלרגיות מסכנות חיים למזון

במהלך השנתיים האחרונות לקחתי את כל הידע הרב והתובנות החשובות שצברתי בתחום האלרגיות למזון במהלך 14 השנים האחרונות, שילבתי אותם עם הכישורים המקצועיים שלי כמדריכת הורים בכירה ובניתי תוכנית דיגיטלית מיוחדת, המיועדת להורים לילדים עם אלרגיות מסכנות חיים למזון.

התוכנית כוללת ממש את כל מה שהורה לילד עם אלרגיות מסכנות חיים למזון צריך ורוצה לדעת מכל ההיבטים והבחינות, כולל הפן המעשי, הסביבתי, הרגשי והחברתי, מינקות ועד בגרות, כולל הדרכת הורים איך לבנות לילדים חוסן נפשי ודימוי עצמי חיובי ואיך להכין אותם לקראת ההתמודדויות שעוד מצפות להם בהמשך.

אני לא יודעת כמה ההורים לילדים צעירים מודעים לזה, אבל כמעט בכל שנה קורים שני אסונות בממוצע, ולצערנו, הם קורים דווקא בגיל ההתבגרות ומעלה, כשהפיקוח הצמוד של ההורים כבר לא אפשרי. העניין הוא, שכל המקרים האלו, ללא יוצא מן הכלל, יכלו להימנע בקלות, אם רק היה להורים את הידע איך להתנהל נכון ואיך להכין את הילדים שלהם לקראת אתגרי הגיל הזה, במהלך כל העשור שקדם לו… חשוב שההורים יבינו שהגישה שהם מאמצים והמסרים שהם מעבירים לילדים שלהם בגיל הרך – זה מה שהילדים שלהם ייקחו איתם אחר כך גם לבגרות, ולכן חשוב כל כך שההורים יכירו מה המיומנויות החשובות והכלים שהם צריכים לצייד ולאמן בהם את ילדיהם, כדי שאלה יהיו בטוחים וידעו לשמור ולהגן על עצמם גם כשההורים כבר לא נמצאים בסביבה.

המון פעמים עולים בקבוצות הפייסבוק של האלרגיים, פוסטים שמחדדים וממחישים כמה להורים לא תמיד יש את הידע והכלים הנכונים לקבל החלטות, שצריכות להתקבל ממש במהירות – החלטות שלפעמים יכולות להכריע אם הילד יחיה או ימות!  ויש עוד המון נושאים שלא ברורים להורים עד הסוף והמון שאלות שחוזרות… למרות כל המידע שרץ בקבוצות הפייסבוק והווטסאפ, אין היום בעצם שום מקום שמרכז את כל המידע הזה בצורה מסודרת, ברורה, אמינה ונגישה לכולם – גם למי שלא נמצא בפייסבוק.

ההורים מבזבזים את המשאב הכי יקר שיש להם – הזמן! בניסיון לאתר את המידע הספציפי שהם צריכים באותו רגע ברשתות החברתיות, ובלית ברירה הם נשענים ומסתמכים על מידע חלקי והרבה פעמים שגוי, כי הוא מבוסס על ניסיון אישי של אנשים, ואנחנו יודעים שקיים מגוון גדול מאוד של דעות וגישות, הרבה פעמים סותרות לחלוטין ושלא כל מה שמתאים למקרה הייחודי של מישהו, בהכרח מתאים גם למקרה שלנו.

עם השנים מצאתי את עצמי מנהלת מאות שיחות הדרכה אישיות עם הורים מבולבלים, שהרבה פעמים, כל מה שהם היו צריכים זה רק שמישהו יעשה להם רגע סדר, יכניס קצת וודאות בתוך הכאוס הזה שהם נמצאים בו, וינגיש להם את המידע בצורה שהם יבינו בדיוק מה הפעולות שהם צריכים לעשות ואיך עושים אותן… ובכל יום שעובר, נוספות למעגל הזה עוד כמה עשרות משפחות חדשות, שיצאו הרגע עם האבחנה מהרופא – וברגע שהרופא אומר לך את המילים "סכנת חיים" אתה כל כך בשוק שאתה כבר לא שומע שום דבר…. ואז אחרי שההלם הראשוני קצת מתפוגג, אתה פתאום מגלה שיש לך המון שאלות, ואין לך בכלל מושג איך מתנהלים עם הדבר הזה, לא רק מבחינת המניעה של חשיפה לאלרגן, הזיהוי של תגובה אלרגית ואופן הטיפול, אלא גם ברמת ההתנהלות היומיומית עם הסביבה, ההשתלבות במסגרות, ההתמודדויות הרגשיות, ההשפעה שיש לזה על האחים ועל שאר בני הבית… והרגע הזה הוא רגע מאוד לא פשוט וזה מרגיש מאוד לבד ומאוד מלחיץ, ואם לומר את האמת גם מסוכן! כי להורים האלה אין עדיין מספיק ידע – כך שהם באמת צריכים עזרה דחופה… וטכנית, אין מי שיספק להם את כל התשובות הדחופות שהם צריכים לקבל באותו רגע, כי אפילו שיש לנו עמותה, ופה המקום להזכיר את עמותת יה"ל שעושה עבודת קודש ופועלת ימים כלילות לקידום המודעות והזכויות של קהילת האלרגיים בישראל והכל בהתנדבות מלאה! אבל זה פשוט לא אפשרי לקומץ אנשים להגיע באופן אישי לכל אותם אלפי משפחות, וזה בדיוק היופי ואחד היתרונות הגדולים של התוכנית הדיגיטלית, שהיא יכולה להגיע לכולם בו זמנית, ולספק להורים את המידע הספציפי שהם צריכים, ללא שום עיכוב, בדיוק ברגע שהם הכי צריכים אותו.

אני זוכרת את עצמי לפני 14 שנים עם שני בנים מולטי אלרגיים, כשלא היה לי שום מקור תמיכה או מקור מידע, ולא היתה לי עדיין עמותה וקבוצות בפייסבוק ובווטסאפ – זאת היתה תחושת בדידות נוראית והיו המון דברים שעשינו מבלי לדעת אם אנחנו מסכנים את הילדים שלנו! ואני מודה שבשלב הזה, כהורים טריים וחדשים בעולם האלרגיות, גם לא באמת הבנו עד כמה העניין הזה הוא רציני ואיפה זה יכול להיגמר… אתה לא באמת מאמין שזה יכול להיות כזה קיצוני ודרמטי, עד שאתה לא חווה את זה… וזה בדיוק מה שאני מנסה לחסוך היום להורים באמצעות התוכנית הדיגיטילית שלי, שמכסה את כל הנושאים שההורים יתקלו בהם בהקשר של האלרגיה למזון מינקות ועד בגרות, מכל ההיבטים האפשריים.

מעבר לנושאים הטכניים של איך להגן על הילדים מפני החשיפה לאלרגן בחיי היומיום, או איך להתנהל מול מוסדות חינוך, והזכויות בביטוח לאומי, יש צמא מאוד גדול של ההורים לידע וכלים איך להתמודד בתחום החברתי והרגשי. המון הורים מרגישים שאין להם את הכלים להתמודד ולעזור לילדים שלהם בהתמודדויות הרגשיות שלהם, ואז הם מחפשים טיפול רגשי לילד…. בזמן שמה שהם באמת צריכים זו הדרכת הורים טובה ומקצועית, שתקנה להם כלים פשוטים ופרקטיים, שכל הורה יכול ללמוד – איך לתמוך, לעודד ולחזק את הילד שלו, לתת לו המון ביטחון וכלים להתמודדות, ולעזור לו לבנות חוסן נפשי, דימוי עצמי חיובי וביטחון עצמי גבוה – כי כשההורים בבית מרגישים מספיק בטוחים ושהם יודעים איך לנהל את הדבר הזה (בניגוד להורים שמרגישים חרדים ומוצפים והרבה פעמים נמצאים בהזדהות מאוד גדולה עם הילד – ואז מהמקום הזה, הם לא באמת יכולים לעזור לילדים שלהם…), אבל הורים שמשדרים לילד מידה של שליטה, ביטחון ורוגע – זאת ההשפעה הכי מהירה, משמעותית ומקדמת שיש – הרבה יותר מכל מטפל חיצוני שתשלחו אליו את הילד, על אחת כמה וכמה אם זה מטפל שלא באמת חי את העולם הזה ולא באמת מבין את החוויה הרגשית של החיים לצד אלרגיות מסכנות חיים.

בסופו של דבר המטרה שלי היא לראות כמה שיותר הורים מצליחים להשתחרר, אפילו קצת, מהמועקה ומהחרדה שמלוות אותנו יום יום, מרגישים יותר בטוחים בעצמם, הורים שיודעים בדיוק איך להימנע ומה לבקש, למה לצפות ואיך לדרוש את מלוא הזכויות שמגיעות להם… אני רוצה לראות כמה שיותר הורים מגדלים ילדים עם חוסן נפשי, דימוי עצמי חיובי וביטחון עצמי גבוה, ילדים שלא נמנעים, שעושים הכל כמו כולם ומנהלים את חייהם, במקום שהפחד מהאלרגיה והחרדה ינהלו אותם.

________________________________________________________________________________________________________
הירשמו עכשיו להדרכה חינמית, פרקטית, חוויתית ומצילת חיים! ההדרכה תתקיים בשידור חי דרך הזום.

מיה צור, יועצת זוגית ומדריכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים. התמחות בהפרעות קשב. התמחות בילדים עם אלרגיות למזון. בעלת תואר B.A. במדעי ההתנהגות.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מאמרים בנושא אלרגיות למזון

הגעתם לסוף :)
הגעתם לסוף :)

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך
דילוג לתוכן