איך לעזור לילדים הנוטים לראייה שלילית, לראות נקודות אור ולפתח דימוי עצמי חיובי | מיה צור
איך לפתח דימוי עצמי חיובי

איך לעזור לילדים הנוטים לראייה שלילית, לראות נקודות אור ולפתח דימוי עצמי חיובי

איך עם קצת מודעות וכלים בסיסיים, תוכלו לעזור לילדים הנוטים לראייה שלילית, לראות נקודות אור רבות יותר בעצמם ובאחרים ולפתח דימוי עצמי חיובי?

כולנו רוצים שילדינו ירגישו טוב לגבי עצמם ויפתחו ביטחון עצמי גבוה – או בשלוש מילים – להעצים את הילד. השאלה היא איך אנחנו מחזקים את התכונות החיוביות של הילד/ה שלנו, את ההישגים ואת מעשיו/ה החיוביים, בצורה שתהיה גם מחוברת למציאות ובלי להקטין את הסביבה (את/ה הרבה יותר טוב/ה, חכמ/ה, מוצלח/ת, יפה מהם, הם סתם מקנאים). כשההעצמה של הילד/ה שלנו באה על חשבון ההקטנה של אחרים, זה בהכרח ישפיע על היחסים שלהם… וזה עלול ליצור ריחוק וילד/ה שמתקשה להסתדר עם קבוצת השווים.

אם הילד/ה שלי חווה קושי חברתי כלשהו, עדיף שנברר איתו/ה מה בדיוק קורה שם, מאשר שנרעיף עליו/ה שפע מחמאות ללא כיסוי ונאשים את הסביבה. אולי הסיבה שהם לא כל כך מסתדרים החברים קשורה דווקא במשהו שהילד/ה שלי צריכים ללמוד? למשל, לשתף, לחלוק, ולכבד גם את הרצונות והצרכים של ילדים אחרים, להיות מעט יותר צנועים? או אולי היא בכלל קשורה בפרשנות שגויה שהם נתנו לאירוע שקרה?

זכרו שכל המטרה שלנו בסופו של דבר היא לגדל ילד בעל דימוי עצמי חיובי וביטחון ביכולותיו. כשיש לי דימוי עצמי גבוה וביטחון אמיתי ביכולותיי, אני כבר לא זקוק לאישורים של הסביבה ולחיזוקים חיצוניים על כל דבר קטן שאני עושה, כי אני כבר יודע בעצמי לטפוח לעצמי על השכם כשאני  מרגיש שהשתדלתי, השקעתי, עשיתי מאמץ אמיתי לצאת מאזור הנוחות שלי… או שהפעלתי שיקול דעת ועשיתי בחירה חכמה, או לקחתי החלטה נכונה, כזו שתקדם אותי להשגת המטרה שהצבתי לעצמי.

אז איך מגיעים למצב הזה שילד כבר כל כך בטוח בעצמו שהוא אינו תלוי בחיזוקים חיצוניים מהסביבה?

מלמדים את הילד/ה לחפש את הטוב בכל מצב ולחשוב מחשבות חיוביות, גם כשהתוצאה הסופית אינה מושלמת וגם אם התוצאה אינה כפי שציפינו – ואפילו אם הילד נכשל במבחן – עדיין אפשר ללמד אותו להסתכל על זה שהוא למד, השקיע יותר מפעם קודמת ועשה כמיטב יכולתו, ולהראות לו שכן יש התקדמות מסוימת, וגם אם היא קטנה, היא נחשבת! כי גם אם הציון הסופי הוא נכשל, בכל זאת, ביחס לעצמו הוא הצליח במבחן הזה קצת יותר מבמבחן הקודם, וענה נכון על מספר גדול יותר של שאלות.

ילד שיצליח להפנים את רעיון הסובייקטיביות, ללמוד לתאר מצבים מנקודות מבט שונות ולשים בעצמו את הדגש על החיוב ועל הטוב בכל דבר, תמיד יצא מחוזק ומעודד, ומלא תקווה, מכל סיטואציה שתקרה בדרכו. וכשאנחנו מחייכים, העולם מחייך אלינו חזרה.

מיה צור, יועצת זוגית ומדריכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים. התמחות בהפרעות קשב. התמחות בילדים עם אלרגיות למזון. בעלת תואר B.A. במדעי ההתנהגות.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מאמרים בנושא הדרכת הורים לגיל הרך

הגעתם לסוף :)
הגעתם לסוף :)

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך
דילוג לתוכן