ההערכות לקליטת פעוטות אלרגיים במעונות | מיה צור
ההערכות לקליטת פעוטות אלרגיים במעונות

ההערכות לקליטת פעוטות אלרגיים במעונות

אין ספק שאין דבר יותר מבעית להורה, מלהשאיר תינוק רך בשנים, הידוע כאלרגי בסכנת חיים, בידי צוות לא מיומן, בסביבה שלא לגמרי נקייה מאלרגנים ובלי השגחה צמודה של אדם שהוכשר לזהות את הסימנים בזמן ולתת לו מענה בשעת חירום.

רוב ההורים לתינוקות אלרגיים בסכנת חיים, היו מעדיפים להישאר עם ילדיהם בבית, לפחות בשנה-שנתיים הראשונות לחייהם. אבל מה לעשות שלא לכולנו יש את הפריבילגיה להישאר בבית ולא לעבוד, ולפעמים, אין ברירה וחייבים למצוא מסגרת מתאימה.

אז מעבר לקושי במציאת מסגרת פרטית שכזאת, שלא נבהלת, שמוכנה לקחת על עצמה את האחריות ולעשות את כל ההתאמות הנדרשות. ומעבר לזכאות לסייעת (במעונות של התמ"ת בלבד!), שכל שנה צריכים להילחם עליה מחדש, ושגם ככה היא רק לילדים שאלרגיים לחלב, או מולטי אלרגיים, ובסה"כ למשך שעתיים ביום, רק לזמני הארוחות העיקריים… – בכל מעון שנמצא בו ילד אלרגי, בין אם יש לו סייעת לזמני הארוחות ובין אם לא, נדרשת הערכות מיוחדת הכוללת:

הדרכה ותרגול מעשי לכלל הצוות המטפל – כל הצוות כולו, כולל סייעות וגננות מחליפות, יקבל הדרכה על מניעת החשיפה, זיהוי הסימנים ותרגול מעשי על המזרק והשימוש בו. הנהלת המעון תקבע מי האנשים האחראים בפועל, לתת את המענה בשעת חירום (אף פעם לא להסתמך על אדם אחד!) ומה תפקידו של כל אחד מהם בזמן אירוע (מי מזריק, מי מזעיק את מד"א, מי מודיע להורים…).
כל מי שיש לו איזושהי אחריות על הילד, או שבא איתו במגע ביום יום במעון, צריך לדעת לזהות את הסימנים לתגובה אלרגית ולהכיר את דרכי הטיפול בכל אחד מהמצבים (תגובה קלה/קשה).

בלי קשר, כדאי לדעת שבמעונות של התמ"ת, לפי משרד הבריאות, כל צוותי המעונות אמורים לקבל הדרכה על טיפול בתגובה אלרגית, כולל הזרקה, גם במסגרת קורס עזרה ראשונה וקורסי הרענון שהם עושים מדי פעם, גם אם אין ילד אלרגי במעון. אז כשאתם באים לרשום את הילד, תשאלו את מנהלת המעון ותוודאו איתה שהנחיה זו אכן מיושמת אצלם.

הוצאת האלרגנים (במידת האפשר) והתאמת תפריט הארוחות שבגן – המצב האידאלי אליו אנו שואפים הוא מניעה מוחלטת של הכנסת האלרגן לגן, אך לא תמיד זה אפשרי, כמו במקרה של תינוקות שתזונתם העיקרית היא פורמולות חלביות. ברוב המקרים, גם אם אי אפשר להוציא לגמרי את האלרגן, תמיד אפשר לצמצם את מספר הארוחות והימים שבהם האלרגן מוגש בארוחות. מנהלת המעון, היא שצריכה לדאוג לכך וליידע את כל צוות העובדים ואת שאר ההורים. מומלץ להיעזר בתזונאית/דיאטנית מוסמכת לבניית תפריט מזין ומאוזן.

הפרדת המקום וזמן האכילה מפעילויות אחרות והקפדה על כללי היגיינה למניעת חשיפה לאלרגן – יש לעשות מאמצים להפריד עד כמה שניתן בין המרחב שבו הפעוטות אוכלים, לבין המרחב שבו מתקיימות יתר הפעילויות של הגן. בכל מקרה, זמני הארוחות יהיו קבועים (אלא כשמדובר בתינוקות הניזונים מבקבוק) ותהיה הקפדה על שטיפת ידיים וניקוי השולחנות, המשטחים והרצפה, לפני ואחרי כל ארוחה.
הילד האלרגי צריך לקבל מנות נקיות מהאלרגן, או במידה וההורים מעדיפים זאת (או שמאיזו שהיא סיבה, לא ניתן לספק לו מנות בטוחות, שלא עלולות להכיל את האלרגן) – ההורים יביאו לו אוכל מהבית, וצוות המעון ידאג לחמם ולהגיש לו את האוכל שלו תמיד ראשון.

שילוט – יש להציב שילוט בולט בכניסה לגן על איסור הכנסת האלרגן.

ערכת חירום ודף תוכנית פעולה לחירום – לכל ילד אלרגי תהיה ערכת חירום אישית, הכוללת שני מזרקים בתוקף ובקבוק פניסטיל בטיפות עם כפית, עליו רשום המינון שיש לתת במקרה של תגובה קלה. המזרקים יוצבו במקום מרכזי ונגיש לכל הצוות, אבל רחוק מהישג ידם של הילדים.
תוכנית פעולה תהיה תלויה במקום נגיש ובולט, עם תמונה של הילד וכל הפרטים החשובים: באיזה מקרים נותנים פניסטיל ובאילו מקרים מזריקים, הוראות שימוש במזרק, מה עושים מיד אחרי ההזרקה וכל מספרי הטלפון לחירום.

בעת ההרשמה לגן פרטי (או לאחר הקבלה, אם מדובר במעון בפיקוח של התמ"ת), קבעו פגישה מסודרת עם מנהלת הגן וודאו איתה מה הצעדים שהמעון נוקט כדי להיערך לקליטת ילדכם. בנוסף, בצעו הסברה כללית להורים של ילדי הגן, על מנת שיהיו מודעים לסכנה ויימנעו מלשלוח את ילדיהם עם מזונות אלרגניים בבוקר.

________________________________________________________________________________________________________
הירשמו עכשיו להדרכה חינמית, פרקטית, חוויתית ומצילת חיים! ההדרכה תתקיים בשידור חי דרך הזום.
________________________________________________________________________________________________________

צ'ק ליסט הנחיות למנהלי מוסדות חינוך בפתיחת שנה

כל מה שרציתם לדעת על מבחן תגר

כך תכינו את ילדכם למבחן תגר למזון

איך הולכים עם ילד אלרגי להצגה או לקולנוע

מיה צור, יועצת זוגית ומדריכת הורים לגיל הרך ולמתבגרים. התמחות בהפרעות קשב. התמחות בילדים עם אלרגיות למזון. בעלת תואר B.A. במדעי ההתנהגות.

שתפו את המאמר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מאמרים בנושא אלרגיות למזון

הגעתם לסוף :)
הגעתם לסוף :)

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך

צריכים הדרכת הורים או ייעוץ זוגי?

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם!
תודה על הרשמתך
דילוג לתוכן